Olen freelancer-tanssija-tanssinopettaja-koreografi-äänisuunnittelija ja muusikko – näitä kaikkia yhtä aikaa. Joskus tietysti joku alue painottuu enemmän kuin toinen. Viimeisimpänä esiinnyin Carl Knif Companyn teoksessa tanssijana Tanssin talolla ja seuraava projekti onkin jo käynnissä Petri Kekoni Companyn kanssa. Valmistimme myös juuri uuden teoksen Vantaan Tanssiopiston Rikka-tanssiteatteriryhmän kanssa Tikkurilan Vernissaan ja tuo projekti oli aivan uskomattoman ihana matka! Mikä porukka!
Äänisuunnittelijan töitä on tiedossa jo syksylle 2023 asti, jonne mahtuu ainakin 3 ensi-iltaa ja muutamia kaupallisia mainoksiakin. Valttikorttini äänisuunnittelussa on ehdottomasti ymmärrys tanssista. Se inspiroi ja tukee luomisprosessia sekä mahdollistaa sujuvaa kommunikaatiota liikkeen ja musiikin välille.
Opetustunteja olen pitänyt viikoittain Vantaan Tanssiopistossa sekä lyhyempiä jaksoja esimerkiksi Tanssivintillä Helsingissä. Ohjaan ajoittain myös ammattilaisille avoimia tunteja, esimerkiksi Kinetic Orchestran ja Helsinki Dance Company (HDC) järjestäminä.
Kaikki työt menevät limittäin ja tukevat toisiaan. On inspiroivaa toimia taiteen kentällä niin monessa eri roolissa ja on virkistävää pystyä vaihtamaan roolista ja projektista toiseen. Haaveilen myös oman teoksen valmistamisesta ja toteuttamisesta. En ole ollut vielä työryhmän koollekutsuja ammattiurani aikana, mutta tällä hetkellä tämä ajatus kiehtoo.
Ystäviä ja upeita opettajia
Päällimmäisenä ovat mielessä rakkaat ystävät ja heihin tutustuminen harrastuksen parissa. Tärkeitä ovat olleet myös upeat opettajat kuten esimerkiksi Jarkko Mandelin, Esko Hakala, Kaisa Launis, Leena Koskiahde, Isto Turpeinen ja Anna-Maria Vairio. Olen saanut oppia aina turvallisessa ympäristössä, ja saanut valtavan määrän inspiraatiota itseni toteuttamiseen ja haastamiseen, mikä kantaa hedelmää edelleenkin.
Ystävät olivat minulle kuitenkin ehdottomasti se syy, mikä sai minut aina ilmestymään tanssitunneille viikoittain. Läheisimmät kaverit olivat todella motivoituneita tanssin harrastamisen suhteen, ja se lopulta tarttui myös minuun. Oman motivaationi löysin viimeistään lukion aikana, kun aloitin Rikka-ryhmässä ja samanaikaisesti pääsin Vaskivuoren tanssilukioon.
Tärkeimpänä on jäänyt mieleen Rikka-ryhmä, jossa olin mukana 2010-2013. Sieltä jäi matkaan elinikäisiä ystävyyssuhteita sekä innostus treenaamiseen ja esiintymiseen. Rikassa pääsin kokeilemaan nykytanssin eri muotoja sekä muita itselleni uusia tanssilajeja. Työskentely ryhmässä muutti ratkaisevasti omaa treenaamistani tavoitteellisempaan suuntaan. Rikka-vuosien aikana koen löytäneeni kosketuksen tanssiin uudella tasolla, kun se muuttui liikuntaharrastuksesta johonkin paljon moniulotteisempaan kokemukseen ja tapaan ilmaista itseään.
Harrastuksesta ammattiin
Iso asia oli aikoinaan päättää, että haluan pitää matkassani sekä musiikin että tanssin harrastukset. Tänä päivänä olen erittäin tyytyväinen, että tein sen ratkaisun, vaikka ilmassa oli pientä painostusta musiikkiin painottamisen suuntaan. Musiikkia olen oppinut omatoimisesti erilaisen bänditoiminnan ja YouTube tutoriaalien kahlaamisen kautta. Tanssi oli minulle se päätoiminen harrastus, joka oli säännöllistä ja jossa oli selkeämmät tavoitteet. Tanssin opintoihin tuntui olevan enemmän mahdollisuuksia jo lukioon hakiessani, kun varsinaista musiikin harrastuneisuutta minulla ei taustalla ollut. Pääsin lukion jälkeen Tukholmaan Dans och Cirkushögskolaniin opiskelemaan. Pääsykokeiden aikana muistan tajunneeni olevani oikeassa paikassa ja lopulta onnekseni pääsin kouluun sisään! Valmistuin sieltä tanssitaiteen kandidaatiksi vuonna 2017. Nyt jälkeenpäin olen oppinut arvostamaan Tukholman koulun monipuolisuutta ja opiskelun intensiivisyyttä.
Opettaja ja oppilaat yhteisellä tutkimusmatkalla
Tanssitunnilla pidän tärkeänä tasavertaisuutta kaikkien välillä. Toimin toki tuntieni vetäjänä, mutta pyrin luomaan asetelman, jossa kaikki olemme harjoittelemassa samoja asioita – myös minä itse ’’opettajana.’’ Opettaja ei voi itsekään osata aina kaikkea ja harjoitteet, joita tarjoan ovat vain ehdotuksia omista löydöksistäni, eivät ehdottomia totuuksia. Erityisen kiinnostavaa on yhdessä etsiä toimivia ratkaisuja. Haluan tukea oppilaan motivaatiota itsensä kehittämiseen. Parasta on, kun tunneilla on hyvä ja rento ilmapiiri mutta silti pystytään keskittymään yhteiseen harjoitteluun. Mieluummin näin kuin että oppilaat ovat hiljaa ja opettaja kertoo, mitä tehdään ja mikä on oikein ja mikä väärin.
Koulun ja opettajien puolelta toivon kannustusta eri tanssilajien kokeiluun. Tanssijan työ on hyvin monimuotoista ja senkin takia on hyvä ymmärtää eri tanssitekniikoita. Tanssi on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkiä liikkeitä ja muotoja. Se on tapa olla, tuntea ja havainnoida. Taidon harjoittamisen rinnalla yhtä tärkeää on se, miltä tanssi tuntuu. Tanssi voi olla mystinen, ajan tajun kadottava ja sanoin kuvailematon kokemus, joka ulottuu pintaa syvemmälle.
Haastattelu 27.4.2022: Hannele Niiranen
Kuva: Joanna Weckman