Leena Koskiahde

Tanssinopettaja

baletti

Leena on valmistunut tanssinopettajaksi Teatterikorkeakoulusta 1996 pääaineenaan baletti, ja hän opettanut Vantaan Tanssiopistossa v. 1998 lähtien. Tanssiopistossa hän on toiminut baletin kehitysopettajana vuodesta 2007 opetuslajeinaan baletti, repertuaari ja varvasryhmät. Vantaan Tanssiopiston lisäksi Leena on opettanut useilla kesäkursseilla sekä tehnyt koreografioita mm. Seinäjoen balettikoululle ja Koskelan tanssille. Hän on työskennellyt muodostelmaluistelun parissa tehden koreografioita ja ilmaisun ohjausta vuosina 2000-2015 Etelä-Vantaan taitoluistelijoissa.

Leena on toiminut myös tanssijana freelancer-produktioissa sekä Suomen Kansallisoopperassa.

Leena on täydentänyt opintojaan mm. useilla pedagogiikkaan ja fysiologiaan liittyvillä kursseilla. Hän toimii myös aktiivisesti mm. Balettipedagogit ry:n hallituksessa. Leena on tehnyt useita opiston joulusatuja ja monia erilaisia yhteistyöproduktioita mm. keväällä 2018 Hämeenkylän koulun Hämyhuutajat -kuoron kanssa.

Tanssin opetuksessa Leenalle on tärkeää haasteellisuus, tanssin iloa unohtamatta. Tanssiopettajana Leena on vaativa, mutta huumorintajuinen juuriltaan pohjalainen, ja tunneilla myös nauretaan. Hän kiinnittää erityistä huomiota opetuksessaan ryhdin perustan rakentamiseen, tekniikan puhtauteen ja kehon linjauksiin. ”Tukijalka on kaiken A ja O”. Leenalle on tärkeää välittää eteenpäin tuleville nuorille tanssijoille myös baletin kulttuuria sekä -traditioita ja tyyliä.

Vapaa-ajallaan Leena tykkää lukea ja ulkoilla paljon. Mökki on hänelle rakas rentoutumispaikka yhdessä koko perheen kanssa.

Taitoa ja haastetta, naurua unohtamatta – varvastossuillakin voi tehdä kärrynpyörän

Tanssin ilo

Tanssi on parasta silloin kun se on samalla hauskaa ja kehittävää.

Yksilöllisyys

Huomiomme oppilaan omat tavoitteet, kehon ja eri ikäkausien kehityksen.

Oppilaslähtöisyys

Aktiivinen oppija on meillä keskiössä. Erilaisuus on rikkaus.

Luovuus

Tanssitaiteen ammattilaiset auttavat löytämään oman tavan tanssia.

Vuorovaikutus

Ryhmässä toimiminen, rakentavan palautteen saaminen ja antaminen.