Ajankohtaista
Blogi
Tanssi yhteiskunnassa – yhteiskunta tanssissa
Halu nähdä omin silmin, mitä oikeastaan tapahtuu vastaanottokeskuksissa? Halu nähdä omin silmin, mitä oikeastaan tapahtuu peruskoulun ala-asteen monikulttuurisilla luokilla? Tanssilla ja taidelähtöisillä menetelmillä on annettavaa oppimiseen eri ympäristöissä. Ajankohtaisia haasteita, joita viime aikoina on käsitelty paljonkin eri keskusteluissa. Tutkiva tanssinopettaja Tiina Jalkanen kantaa nyt kortensa kekoon.
Miksi lastentanssissa ja lasten baletissa vain leikitään?
Tanssi on paikka, jossa saa rauhassa ihmetellä, tutkia ja oleskella. Taide on lopulta aina leikkimistä, ja tanssinopetuksessa leikillä ja kokeilemisella on keskeinen osa.
Projekti Cunningham & Cage – modernia tanssia ja luovuutta Vantaan Tanssiopistossa
Porttikongin kolahdus, kaikuvat askeleet, ehkä ihmisten kaukaista puhetta ja naurahduksia. Lue, miten arkielämä muuttui tanssiksi Venla Mustosen Cunningham-tekniikan työpajassa.
Olli Lautiola: Tanssi on tapa olla, tuntea ja havainnoida
Olli Lautiola on Vantaan Tanssiopiston entinen oppilas, jonka tanssiharrastuksesta tuli ammatti ja joka toimii nykyään entisessä oppilaitoksesssaan opettajana.
Krista-Julia Arppo: Tanssistudiossa pitää olla turvallista kasvaa
Krista-Julia Arppo on Vantaan Tanssiopiston entinen oppilas, jonka tanssiharrastuksesta tuli lopulta ammatti.
Nora Liimatainen: Tanssituntien opit käyttöön juristin työssä
Nora Liimatainen on Vantaan Tanssiopiston entinen oppilas, joka kertoo miten tanssiharrastus voi olla hyödyksi vaikka juristin töissä.
Jyrki Kasper: Oikeastaan uravaihtoehtona oli vain tanssi
Jyrki Kasperin tie tanssinharrastajasta ammattilaiseksi on kulkenut Vantaan Tanssiopiston kautta.
Uutena opettajana Vantaan Tanssiopistossa
Tässä kirjoittaa Venla, ja jaan tekstissä kanssanne ajatuksia uutena opettajana olosta VTO:lla. Aloitinstreetin ja lyrical jazzin opettajana syksyllä 2020, ja nyt tammikuussa opetettavakseni tulivat myöspirteät
Tavoitteellista tanssinopetusta – vai elämyksellisiä hetkiä?
Tanssin opetusta kuvataan Opetushallituksen antamissa taiteen perusopetuksen perusteissa tavoitteelliseksi ja pitkäjänteiseksi. Siinä pitäisi jopa kehittää oppilaille valmiuksia tanssin ammatillisiin tai korkeakoulutasoisiin opintoihin. Tanssin perusopetus kuulostaa